سعید کوشافر: تاهمین چند روز قبل ,شاید کمتر از یک ماه قبل بود که خودروسازان بزرگترین مشکل خودرا نرخ ارز و تاثیرافزایش قیمت دلار در قیمت محصولات خود عنوان میکردند, انها به همین بهانه د رچند نوبت ,طی کمتر از دوسال قیمت محصولات خودرا تا سه برابر افزایش دادند .

اما انها امروز و پس از دورجدید تحریمها با مشکل دیگری هم روبرو شدند و ان امتناع برخی شرکتهای اروپایی از تحویل قطعات برای تولید خودرو است , این درحالی است که همواره طی سالهای گذشته شعارهای زیبایی از بومی سازی صنعت خودرو سرداده میشد وحتی چندین خودرو به عنوان خودروهای ملی رونمایی شد , اما امروز که تحریمها به این صنعت سرایت کرده تازه مشخص شده که خودروسازهای کشورمان درواقع یا مونتاژکار بوده اند یا در قطعات اصلی خودروهای دچار مشکل هستند .
قطعه سازها هم این روزها حال خوشی ندارند , چرا که تولیدات ناقص انها خریداری نداردو چون تولید خودروکاهش یافته , انها هم دچار بحران شده اند , اما ازهمه اینها بدتر این است که صنعتگران کشورما دست به دامان تولید کنندگان چینی شوند که درایران هرچه از انها شنیده شد بی کیفیتی بوده است .
البته قبلا هم قطعه سازان و هم خودروسازان کشورمان از چین قطعه وارد میکردندو بجای قطعه اصلی تحویل مردم میدادند, اما همیشه مثل یک مکروه , انرا تکذیب میکردند و ناپسند میشمردند, حال انکه اکنون نه تنها توسل به قطعات چینی را مباح میدانند که در برخی موارد انرا واجب تر ازواجب میشمارند.
این درحالی است که هنوز برخی قطعه سازان حاضر به پذیرش این مساله نیستند , مدیر عامل ایساکو از جمله این افراد است , حداقل درظاهر , وی دراین باره میگوید: با وجود برخی موضوعات مانند تحریم مشکلی برای تامین قطعات یدکی مورد نیاز در شبکه خدمات پس از فروش سراسر کشور وجود ندارد.
نمکین در نشستی خبری اظهار کرد: طبق روال موجود تمام نمایندگیهای خدمات پس از فروش در سراسر کشور باید حجمی معین از قطعات را به صورت دپو موجود داشته باشند.
وی با بیان این‌که در مواردی ممکن است یک نمایندگی سطح موجودی قطعات را رعایت نکرده و در ارائه قطعه‌ای دچار کمبود شوند خاطرنشان کرد: در این موارد سیستم امداد ویژه برای ارسال قطعات راه اندازی شده که ظرف 24 ساعت در تهران و ظرف 48 ساعت در شهرستان‌ها قطعات مورد نیاز را تامین و ارسال خواهد کرد.
نمکین ادامه داد: بنابراین بروز مواردی چون نبود یک قطعه خاص در برخی نمایندگی‌ها به معنای نبود قطعه مورد نیاز در سیستم تامین نبوده و در مواردی به سوء مدیریت برخی نمایندگی‌ها در حفظ سطح لازم موجودی در انبار بازمی‌گردد.
درمقابل این اظهارات , معاون تولید شرکت سایپا کاشان نوسان دلار و کمبود قطعه را دو مشکل اصلی خودروسازان دانست و گفت: با افزایش نرخ دلار هزینه واردات مواد مورد نیاز تولید قطعات با افزایش قابل توجهی روبه رو شده که این امرحجم تولیدات را کاهش داده است.
دبیرانجمن قطعه‌سازان هم با تأکید بر اینکه این روزها صنعت خودرو درشرایط سختی قرارداشته و هیچ مرجعی حاضربه حل مشکلات آن نیست،گفت: توقف صنعت خودرو برای چه کسی سود آور است وچرا دستگاه‌های مختلف در صدد فشار به این صنعت هستند.
ساسان قربانی ، با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلات داخلی صنعت خودرو بیش از تحریم‌های بین المللی این صنعت را تحت فشار قرار داده است، اظهارداشت: عدم اختصاص تسهیلات، تصمیمات سازمان محیط زیست و محدویت‌های تأمین مواد اولیه این روزها صنعت خودروی کشور را در شرایط نامناسبی قرار داده است که باید مسئولین در اولین فرصت تصمیمات جدی را اتخاذ کنند.

دبیر انجمن قطعه سازان اضافه کرد: این روزها برای خود بنده این سوال مطرح است که توقف صنعت خودرو برای چه کسی سود آور است و چرا دستگاه‌های مختلف با همکاری یکدیگر در صدد فشار به صنعت خودروی کشور هستند.
قربانی گفت: به دنبال مشکلات رخ داده در دو سال اخیر تعداد قابل توجهی از شرکت‌های قطعه‌سازی تعطیل شده‌اند.
وی با بیان این‌که شرکت‌های باقی‌ مانده نیز بین تعطیلی و ادامه‌ حیات با حداقل ظرفیت و با ضرر و زیان بالا، راه دوم را برگزیده‌اند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون قطعه‌سازان امیدوار به حل مشکلات در آینده نزدیک هستند به همین دلیل ترجیح می‌دهند محصولات را با ضرر و زیان تولید کنند تا از تعطیلی خطوط، بیکاری کارگران و هزینه‌های ناشی از آن جلوگیری شود.
دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: اگر یک شرکت قطعه‌سازی تعطیل شود با فرض حل مشکلات در آینده نزدیک، احیای مجدد آن کاری پرهزینه و وقت‌گیر خواهد بود زیرا خطوط تولید باید مجددا راه‌اندازی، کالیبره، تست و نمونه‌گیری شود که هزینه‌های آن خارج از توان بسیاری از قطعه‌سازان است.
***خودروسازان وحل مساله
حال دراین شرایط که قطعه سازان داخلی با سیلی صورتخودرا سرخ نگه میدارند وبه امید فردایی بهتر تولید میکنند , خودروسازان راه حلی را انتخاب کردند که فقط منافع انها را تامین میکند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از مذاکره خودروسازان با چینی‌ها برای واردات قطعه چینی، ضمن اعلام اینکه چین همیشه در حال مکیدن شیره اقتصاد و بازار اقتصادی ایران است، گفت: با واردات قطعات چینی اعتبار خودروی ایرانی را در داخل و خارج زیر سؤال می‌بریم و این آفتی است که حیات خودروسازی کشور را تهدید می‌کند.
غلام محمد زارعی با اشاره به مذاکره خودروسازان ایرانی با چینی‌ها برای واردات قطعه از چین تصریح کرد: به محض این که در فضای رسانه‌ها مونتاژ قطعات چینی در خودروها مطرح شود، تأثیر بسیار نامطلوبی در اعتبار و شأن خودروی ایرانی خواهد گذاشت و این یکی از خساراتی است که به صنعت خودروی کشور وارد می‌شود.
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه ما باید یک سیاست دیپلماتیک برای دور زدن تحریم‌ها در نظر بگیریم نه اینکه برای دور زدن تحریم‌ها قطعات چینی وارد کنیم، افزود: متأسفانه چین از شرایط تحریم ایران یک حیات خلوتی پیدا کرد تا اعتبار اقتصادی ایران را زیر سؤال ببرد و بیش از این نباید در این شرایط خود را هزینه کنیم و فضا را برای اقتصاد چین فراهم کنیم.
وی گفت: چین همیشه در حال مکیدن شیره اقتصاد و بازار اقتصادی ایران است و شیوه دیگری را تجربه نکردیم؛ بنابراین به جای این که در این شرایط تحریم یک خرید انبوهی از چین داشته باشیم و مدت مدیدی خودروی ایرانی را به دلیل غیر استاندارد بودن قطعات چینی و فضای روانی که ایجاد می‌کند از اعتبار بیندازیم بهتر است که یک راه حل دیپلماتیک پیدا کنیم تا شرایط تحریم را تغییر دهیم و این کار بنیادی‌تر و اصولی‌تری از آن است که به واردات قطعات چینی تن دهیم.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: البته مدت‌ها بحث تحریم خودرویی ایران مطرح است و ادامه حیات صنعت خودرو را تهدید می‌کند اما به نظر می‌رسد این تحریم‌ها بدتر از خود تحریمی‌ها نیست که موجب آسیب‌دیدگی خودروسازان و مصرف کنندگان شده و تولید نیز دچار مشکل شده است.
تاکید کرد : با واردات قطعات چینی اعتبار خودروی ایرانی را در داخل و خارج زیر سؤال می‌بریم و این آفتی است که حیات خودروسازی کشور را تهدید می‌کند.
***حداقل استاندارد باشد
درحالی که برخی پذیرفته اند که خودروسازها راه خود را رفته اند و نمیتوان با انها مخالفت کرد , حداقلهایی را مطرح میکنند که مصرف کننده ایرانی مانند همیشه متضرر نشود و چوب بی کیفیتی قطعات چینی را نخورد.
دراین خصوص یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بحث استاندارد بودن قطعات چینی باید در مبدا که کشور چین است تایید و سپس وارد شود، درباره عملکرد خودروسازان بعد از تحریم ها گفت: خودروسازان در شرایط تحریم عقب نشینی نکردند و علی رغم تحریم های خارجی همچنان به تولید خود ادامه می دهند
سید محمد بیاتیان در گفت و گو با خانه ملت افزود: تحریم صنعت خودروسازی می تواند یک فرصت خوب برای این صنعت باشد تا خودروسازان به این فکر بی افتند تا قطعاتی که در گذشته از خارج وارد می کردیم را بومی سازی کنیم و حتی به سمت تولید خودروی بومی برویم.
بیاتیان با اشاره به مذاکره خودروسازان داخلی با چینی ها برای واردات قطعه از این کشور گفت: واردات قطعه از چین پل لرزانی است که آینده آن مشخص نیست به طوری که هر لحظه ممکن است تحریم ها تشدید شود و باز شاهد وضعیت نابسامان در بازار خودرو باشیم.
وی ادامه داد: به نظر می رسد ما باید سرمایه گذاری کنیم و قطعات را در داخل کشور بومی سازی کنیم که اگر خط تولید قطعه در کشور راه اندازی شود اطمینان بیشتری در پی خواهد داشت.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: بحث استاندارد بودن قطعات چینی باید در مبدا که کشور چین است تایید و سپس وارد شود نه اینکه این قطعات وارد شود سپس سازمان استاندارد اعلام کند که قطعات کیفیت ندارند.
درهمین حال , دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به واردات قطعه از چین گفت:واردات قطعات چینی راه میانبری خواهد بود تا تحریم ها را دور بزنیم البته مشروط بر اینکه این قطعات استانداردهای لازم را گذرانده باشند تا به جای پیشرفت، عقبگرد نداشته باشیم.
بهروز نعمتی در گفت و گو با خانه ملت درباره واردات قطعات چینی که اخیرا مذاکرات خودروسازان ایرانی در این راستا با چینی ها آغاز شده است تصریح کرد: اخیرا مدیران عامل خودروسازی سایپا و ایران خودرو در کمیسیون صنایع و معادن حضور داشتند که بحث واردات خودروهای چینی نیز مطرح شد.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: البته بحث این بود که تنها قطعاتی که در داخل کشور تولید نمی شوند از چین وارد شوند.
وی با اشاره به اینکه اگر قطعات درجه یک وارد شوند مشکلی متوجه صنعت خودروسازی کشور نیست، ادامه داد: اما اگر در غیر این صورت باشد و قطعات درجه دو و سه از چین وارد شوند با مشکل مواجه می شویم.